TienerYoga – Inhoud lessen

Happy Kidz Yoga > TienerYoga – Inhoud lessen

Bewustwording van ademhaling & ademhalingsoefeningen

Tijdens de les wordt aandacht besteed aan bewust ademen en verschillende ademhalingsoefeningen. Door middel van ademhalingsoefeningen wordt het kind bewust van het ademhalingsproces en ontdekt hiermee de eigen natuurlijke ademhaling.

Tieners leren zichzelf kalmeren als ze bepaalde vorm van stress ervaren of zichzelf juist oppeppen als ze energie nodig hebben. Ook leren ze hun energie beter te verdelen. Een diepe regelmatige ademhaling draagt bij tot ontspanning en voorziet de cellen in het lichaam  van voldoende zuurstof zodat het lichaam optimaal kan functioneren.

Warming – up

De Zonnegroet, een opeenvolging van verschillende houdingen is een belangrijk onderdeel van de warming-up. Deze worden in verschillende variaties aangeboden en helpt kinderen focussen aan het begin van de les.

De nadruk wordt gelegd op het bewust ademen en het ritmisch bewegen. Door het combineren van deze bewuste ademhaling en beweging, heeft dit een kalmerende werking op het centraal zenuwstelsel. Tevens ontwikkelen ze lichaamsbesef en coördinatie. Hoe eerder tieners begrijpen hoe hun lichaam in elkaar zit, des te beter kunnen ze voor zichzelf zorgen.

Yogahoudingen/Asana’s

Door middel van het beoefenen van de verschillende Yogahoudingen, ook wel asana’s genoemd, ontwikkelt het kind flexibiliteit, kracht, uithoudingsvermogen, balans, evenwicht en coördinatie. De yogahoudingen zijn fysiek uitdagender dan bij de KinderYogalessen. Ook wordt er aandacht besteedt aan de belijning van het lichaam.

Hierbij spelen de vijf basisprincipes vanuit de Anusara Yoga een belangrijke rol. Tijdens de les worden verschillende variaties/technieken aangeboden zodat de tiener leert omgaan met emoties en verschil in energieniveau. De tiener zal meer betrokken zijn in het lesplan en leren een checklist te maken op basis van zijn of haar eigen behoefte.

Partnerposes

Ook bij de tieners zijn Partnerposes een van de favoriete onderdelen tijdens de Happy Kidz Yogalessen. Ze zijn er niet alleen dol op maar het stimuleert ook de ontwikkeling van sociale vaardigheden en met behulp van je partner kom je ook nog eens dieper in een houding. Deze partnerhoudingen spelen een rol bij ontwikkeling van vertrouwen, communicatie en mededogen.

Ontspanning

Er wordt voldoende tijd vrijgemaakt voor ontspanning, een van de favoriete onderdelen van de tiener. Er is mogelijkheid om je eigen ervaringen te delen of te leren van ervaringen van anderen. Door middel van ontspanningsoefeningen leer je op verschillende manieren je:

  • lichaam te ontspannen: aan- en ontspannen van lichaam
  • ademhaling te ontspannen: observatie en tellen van ademhaling
  • gedachten te ontspannen: door visualisatieverhaal of bodyscan (reis door je lichaam)

Meditatie: aandacht- en bewustzijnsoefeningen

Meditatie is “the special gift” of Yoga. De hele dag door krijgen we indrukken van de dag te verwerken en worden we overspoeld door prikkels van buitenaf. Soms hebben we onze geest/brein nodig om goed te focussen of te concentreren en dan is het zinvol om je brein de trainen. Dit kan door meditatie. Tieners worden geholpen met focussen tijdens meditatie door gebruik te maken van mudra’s en mantra’s. Dit helpt om gedachten apart te zetten.

Door meditatie verbeter je concentratie, stimuleer je fysieke ontspanning, ontwikkel je creativiteit en verhoog je eigen inzicht en zelfacceptatie. Ook leer je hoe je tot rust kan komen zodat je verbinding kan maken met jezelf, je binnenwereld.